Dag 5: heerlijk kalme treinrit met eindeloze besneeuwde berkenbossen

10 april 2016 - Glazov, Rusland

Zondag 10 april: begin van de nacht zijn we na een vlotte rit in de Chevrolet van Sergej aangekomen in de troosteloze stationshal van Vladimir waar een aantal mensen (reizgers? zwervers?) op de metalen bankjes liggen te slapen. Er lopen aardig wat sjacherijnige bewakers rond en de schoonmaaksters beginnen om kwart over 2 's nachts de trap te dweilen. We nemen afscheid van knze gastheer en wachten 3 kwartier tot onze trein op het bord verschijnt. Alweer een geluk dat ik Russisch kan, je zou je hier anders gemakkelijk verloren voelen. We klauteren met onze koffers de hoge en schone trap op en lopen over de eerste twee sporen heen naar perron 3, waar onze trein al klaarstaat. Wagon No.4 en coupe 5 is voor ons geboekt. Het ziet er keurig uit, de bedjes opgedekt met elk 2 kussens en een dekbed, een grote tafel en een groot schoon raam. Er hangt zelfs een televisiescherm! We bestellen 2 thee bij de provodnitsa, de dame die onze wagon beheert en gaan al gauw lekker liggen. Dat slaapt heerlijk, in slaap gewiegd worden door het gedein in de trein. De zonwering doet ook z'n werk, we worden pas om kwart voor 11 wakker! Het is dan nog steeds Moskou tijd, hoewel we volgens onze reisgids zojuist bij Kotelnitch een tijdzone gepasseerd moeten zijn. Maar onze telefoons en de klokken op de stations geven nog altijd dezelfde tijd aan. We ontbijten zwart brood met kaas, gisteren in Suzdal gekocht, en het smaakt ons heerlijk. Om 12:15 arriveren we in Kirov, waar we in de regen op het perron springen in afwachting van de talrijke babushka's met allerlei lekkers... Helaas zijn het hier een paar winkeltjes waar je vooral frisdrank, bier, chips en ijs kan kopen. We snuiven wat frisse lucht in en gaan weer in onze wagon waar het continu 20'C is. Als we een tijdje weer onderweg zijn, gaan we de restauratiewagon (No.6) opzoeken. Alle 8 vierpersoonstafels zijn leeg, op een na: daaraan zit de beheerder zijn administratie weg te werken. We bestellen borschsj en groentensoep en pirozhka's: warme broodjes met vulling variërend van kool, aardappel tot rijst met vlees, in totaal betalen we inclusief fooi 500 Roebel = € 6,50. We eten heerlijk en babbelen wat met de vriendelijke beheerder. Hij vertelt dat het nu nog erg rustig is op de trein; in juni, juli en augustus is het hier veel drukker met vooral reizigers uit Skandinavië, Duitsland en Nederland.
De rest van de dag hobbelt net als de trein door. Een paar stations waar wordt gestopt meestal een minuut of 20. In Balezino is het op mijn telefoon een uur later. Op het stationsgebouw wordt Moskou tijd aangegeven. Dat zal de rest van de reis zo blijven, best verwarrend. Het ontbijt wordt geserveerd tossen 9:00 en 11:00 uur, Moskou tijd? We krijgen een nieuwe locomotief en op elk station wordt de onderkant grondig geïnspecteerd. Ons avondeten bestaat uit zwart brood met kaas en baklazjan. We lezen wat en spelen een spelletje Agricola. Rond 11 uur Moskou tijd gaan we slapen. Vannacht zullen we het punt passeren waar Europa in Azië overgaat. Daar staat een wit monument. Maar daar zullen wij midden in de nacht niet veel van zien.

1. Gerbert:
    11 april 2016
    Hoewel jullie dit nog niet kunnen lezen in de wifiloze trein, toch een reactie. Intussen zullen jullie wel in Azie aangekomen zijn . Goed dat jullie in april reizen. Dat scheelt heel wat medereizigers. Wij wensen jullie een paar heerlijke dagen in de taiga tijdens de grote rode treinreis.