Dag 4: prachtige cultuur en heel veel kerken en heerlijk eten in het dorp Suzdal

9 april 2016 - Suzdal, Rusland

Zaterdag 9 april: Na een heerlijke stille nacht op het platteland werden we om kwart voor 8 van de wekker wakker. Irina heeft om half 9 een echt Russisch ontbijt voor ons gemaakt: een stapel pannekoeken met suiker, verse room en zwartebessenjam met groene thee. We zijn meteen klaar voor alweer een flinke wandeling. We starten bij het nonnenklooster om de hoek, een van de vele gebouwen hier die op de Unesco werelderfgoedlijst staan. We lopen twee dames achterna die een gebouwtje in glippen. Binnen komen we in een kerkje waar net een dienst aan de gang is. Heel bijzonder om mee te maken, prachtig gezang en veel devote mensen, oud en vooral ook veel jongeren. Dit is ook wel het religieuze centrum van Rusland, op 11.000 inwoners meer dan 45 kerken!
We lopen verder, over een gammel bruggetje over de rivier en omhoog naar een burcht. Hier binnen ook een mooie kerk maar ook musea, onder andere een over 600 jaar boeken. We zien hele oude, bijzondere en grote boeken, soms met gouden gegraveerde kaften. Ook de boeken van Marx en Engels zijn er te vinden, Tolstoi enz. Indrukwekkend en ook erg prettig dat ik de taal spreek want er is hier niet in vertalingen voorzien voor buitenlandse toeristen.. In de kerk op het terrein begint net een kort concert van 5 monniken die prachtig gregoriaans zingen, kippenvel! We lunchen naast de kruidentuin: borschsj en zwart desembrood met veul knoflook.
Weer buiten lopen we langs nog een paar kerken naar het centrale plein waar allerlei stalletjes met souvenirs staan. Er tegenover zitten oude dametjes en mannetjes met wat groenten, aardappelen en ingemaakt fruit en jam. Ik koop een pot "baklazjan"; ingemaakte gegrilde aubergine met paprika, ui, kruiden en nog wat lekkers uit de moestuin. Het recept ga ik zeker nog opzoeken!
We bezoeken nog het Kremlin van Suzdal, een kerk waarvan de fundamenten uit de 11e eeuw dateren, en de koperen deuren prachtig gegraveerd zijn met een techniek die in de vergetelheid is geraakt. We steken de rivier op een andere plek weer met een gammel bruggetje over en komen bij een soort openluchtmuseum van oude houten kerken, huizen en molens. Tof om te zien hoe de gewone Russische mensen op het platteland geleefd hebben.
We hebben alweer 10 km afgelegd vandaag, tijd voor een welverdiend Russisch biertje! Lekker met gevulde broodjes erbij en een salade met boekweit mmm! We lopen terug naar onze guesthouse waar Sergej ons als beloofd trots zijn moestuin aan ons laat zien. Hij heeft een lap grond van zo'n 600 m2 waarop twee grote kassen met daarin een enorme hoeveelheid aan stekjes en plantjes. Later krijgen we weer een heerlijk avondmaal van Irina voorgeschoteld en blijft Sergej nog een tijdje in slecht verstaanbaar Russisch door kletsen. Na het eten ff relaxen op onze kamer. We moeten nu wachten tot 1 uur vannacht, dan brengt Sergej ons terug naar het treinstation van Vladimir, waar om 2:52 uur onze grote treinreis van 4 etmalen naar Irkutsk begint! We hebben vanmiddag al wat te eten gehaald en een fles echte rode Krim-champagne joehoe!! Er is alleen geen wifi onderweg dus de volgende blog zal nog wel heel even duren.

1. Annelies:
    9 april 2016
    Wat heerlijk om via de blog met jullie te kunnen meegenieten. Top!
  2. Robert en Martina:
    9 april 2016
    En weer een mooi dagverslag! Wat een avonturen.
    Geniet van een mooie treinreis.
  3. Cor en Joyce:
    10 april 2016
    Wat een leuke reisverhalen!!
    Geniet er maar lekker van saampjes!
  4. Gerbert:
    11 april 2016
    Wat een mooi verhaal uit Suzdal. Daar zou je zo heen willen! Trouwens, die Russen lijken ook allersympatiekst. En dan dat eten! Kijk maar uit dat jullie niet dichtgegroeid van de smetana terugkomen.