Dag 10: Irkutsk in 1 dag - walk the green line

15 april 2016 - Irkutsk, Rusland

Vrijdag 15 april: wekkertje om 7:15 want om 9 uur worden we opgehaald om naar Irkutsk te gaan. Als Frank aan het douchen is voel ik toch echt een soort van beving, het water in de fles begint ook zachtjes te klotsen. De beheerder van de restauratiewagen had al gewaarschuwd dat dit heel vaak gebeurt rondom het Baikalmeer. Het ontbijt is dit keer stukken beter: een gebakken omeletje met brood. Toch begint hij nog te snauwen omdat we de was nog steeds niet hebben betaald.. Dat doen we dan maar netjes en vervolgens verdwijnt hij zonder verder iets te zeggen. Twee minuten voor onze chauffeur uit Irkutsk er is komt hij ons halen. We stappen in de ruime bus met getinte glazen in en rijden terug naar Irkutsk. Op ons verzoek stopt Vladimir vlak voor de stad bij de dam naast de elektriciteitscentrale die ervoor zorgde dat de waterspiegel vannhet met 1 meter steeg. De dam is meer dan 3km lang en in de jaren '50 aangelegd. Later zijn er stroomafwaarts nog meer dammen gebouwd in de Angara rivier. We rijden verder en komen bij ons hotel Viktoria aan. Wat een luxe met bad en douche, lange bedden, snelle wifi en grote zachte handdoeken! In de receptie krijgen we van de vriendelijke Engelssprekende dame onze paspoorten weer terug en bestellen we het ontbijt voor 6 uur morgenochtend. We lopen de stad in via Karl Marx-straat naar de Irkutske Kalverstraat. Het is erg fris en het begint ook nog licht te sneeuwen. We lopen een warenhuis in met heel veel winkels. We lopen er doorheen en weer naar buiten waar de markt begint. Achter de kraampjes vol fruitben groenten staan stoere vrouwen de kou te trotseren. We zien vooral heel veelverschillende groenten- en fruitsoorten, pijnboom- en cederpitten, en binnen ook taarten en bloemen en vlees en vis en kaas. Het komt een beetje on-Russisch over zo'n enorme keuze en diversiteit. We gaan naar een cafétje en drinken koffie en thee met pannekoekjes met smetana. We lopen terug naar ons hotel via een grote supermarkt. We slaan flink wat in voor onze treinreis en een fles wodka met cederpitjes voor thuis (als dat lukt). Daarna lopen we de stad weer in en komen we de groene lijn tegen. Door het centrum is langs alle bijzondere gebouwen en monumenten een groene lijn geschilderd zodat je zelfstandig een route kunt afleggen met uitleg bij elk punt, ook in het Engels. We zien de universiteit en een paar bijzondere kerken. De plaats waar de grootste kathedraal van Irkutsk stond, is in 1970 platgewalst. Een lelijk log sovjetgebouw is ervoor in de plaats gezet. Wat een triest statement. We lopen naar de oever van de Angara en het monument voor de bouwers van de TransSib rails. Langs de waterkant hebben geliefden slotjes aan het hek gehangen, wat een prachtige gezicht deze bonte verzameling. We lopen verderop langs de eeuwige vlam voor de gevallen soldaten en bezoeken een antiquariaat met voorwerpen uit de soviettijd en van daarvoor.  We warmen ons op in een echte pub. We vermoeden dat het complete interieur is geïmporteerd, alles klopt tot in de kleinste details van zelfs het kleinste kamertje. Van hier lopen we naar het standbeeld van Lenin en zien we het drama theater. We vragen binnen of we de zaal mogen zien maar de dame in kwestie snauwt ons toe dat we dan maar een kaartje moeten kopen voor de voorstelling van vanavond... Wat een drama! We komen bij de 130e wijk, een nieuw gebies met (nagebouwde) oude houten huisjes met souvenirs, cafétjes en restaurantjes. Het is een uur of zes als we een Georgisch restaurant "Khin'kalnaya" in duiken. Dit blijkt het zusje te zijn van die in Moskou en onze ober heeft daar ook gewerkt! We eten behoorlijk luxe met een fles echte Georgische droge rode wijn, gevulde deegtasjes en rolletjes gegrilde aubergine gevuld met walnotencrème. Heerlijk genieten hier. Ineens wordt op het raam geklopt: de Fransen en Zwitsers van eergisteren zijn hier ook! Ze lopen door maar grappig, wat een toeval. Na de gepeperde rekening lopen we door nachtelijk Irkutsk naar ons hotel terug; morgenvroeg staat de wekker al om 5:15 uur! Nog even een kop thee en wat foto's uploaden met snelle wifi en om half 12 gauw het licht uit. Spakoinoi Notshi en weltrusten!

1. Ed michels:
    16 april 2016
    leuk zeg, heerlijk zo'n avontuur.
  2. Jorik:
    16 april 2016
    Djieez wat een belevenissen!
    Nu naar Mongolië?
  3. Gerbert:
    16 april 2016
    Alweer jullie 10e reisdag! Wat grappig, de liefdesslotjes. Dat is toch wel heel universeel. Behoorlijk fris in Irkutsk, maar dat schijnt Lenin niet te deren. Mooie kerken ook, een heel eigen stijl. En nu maar op naar Mongolie na een slokje samagon. Wij kijken meestal jullie reisbrieven onder de koffie; hartstikke leuk.
  4. Gordon, Linda en Alicia:
    16 april 2016
    Wat een mooie belevenis weer! Leuke foto's ook!