Dag 8: Baikalmeer!

13 april 2016 - Listvyanka, Rusland

Woensdag 13 april: vannacht heb ik erg slecht geslapen. Bij de stop in Zima (21:55 Moscow time dus 2:55 's nachts) ga ik er maar even uit. Hier is het wel -2 graden dus lang blijf ik niet buiten. Na een half uur vertrekken we weer, hopelijk kan ik nog wat dutten. Dat lukt aardig, de wekker maakt ons om 6:15 uur wakker. We zien een prachtige zonsopgang boven berijpte datcha's en pakken onze spullen in en gaan naar de restauratiewagen voor het ontbijt dat de directeur speciaal voor ons heeft klaargemaakt. Een heerlijk gebakken eitje en groene thee. De Britse vrienden eten kasha ofwel havermoutpap. Dan is het alweer half 8, tijd om afscheid te nemen want de trein in Irkutsk. Als we uitstappen staat Vladimir met een bordje met onze namen ons op het perron al op te wachten. We mogen met zijn geblindeerd busje meerijden naar Listvyanka, zo'n 60 km verderop. Vladimir is hoogst verrast dat ik Russisch spreek, het niveau van Engels van de gemiddelde Rus (middelbare leeftijd) is belabberd. Met een rit langs prachtige naaldbossen en uitzicht op een brede helblauwe rivier komen we en uurtje later in Listvyanka aan. Wat een prachtig en vooral groot meer! Heel in de verte (het meer is zo'n 40km breed en 600km lang) zien we hoge bergen met besneeuwde bergtoppen. We worden verwelkomd door Dinis die een groot houten huis heeft in een zijstraatje van de weg langs de oever van het Baikalmeer. We installeren ons en nemen eerst de douche waar we al een paar dagen naar uitgekeken hebben! Als we willen vertrekken wordt Dinis erg enthousiast: we moeten beslist de Banja (Russische sauna) onderin het huis zien! Dat ziet er echt heerlijk uit, dat doen we misschien morgenavond wel! We lopen even later naar het stadje waar we een paar grote vissersboten in het ijs zien liggen. Even verderop staan een paar hoovercraft-bootjes staan. Eentje rijdt er met een flink lawaai weg met flinke snelheid over het ijs. Dat ziet er spectaculair uit! We lopen even verder tegen een marktje aan. Een man geeft ons uitleg over de speciale paarse halfedelstenen die alleen rond het Baikalmeer voorkomen. Verderop is de grote arkt met veel viskraampjes waar ze de unieke Baikalvis Omul verkopen. We kopen wat souvenirs en drinken wat thee. Dan lopen we nog verder het dorp in maar dat loopt vrij abrupt op een eind. De weg stopt gewoon en daarachter is niets gecultiveerds meer! We gaan een winkeltje in dat Kashmir heet. We kopen er een paar zakjes groentenzaad voor onze moestuin; echte Russische rode biet en kool zodat we van de winter echte borschsj uit eigen tuin zelf kunnen maken! Op het kiezelstrand eten we een cakeje en bewonderen we de enorme ijsvlakte. We lopen terug naar onze B&B waar onze was buiten al hangt te drogen. We leggen onze souvenirtjes weg en drinken een kop thee op het balkon van ons houten huisje. Het is fris maar in het zonnetje met een jas aan goed te doen! De moeder van onze gastheer komt ern praatje maken en vertelt dat het vandaag uitzonderlijk mooi is, je kan de besneeuwde bergen aan de overkant zo mooi zien! Even later gaan we de andere kant van het dorpje verkennen. We komen bij "Retropark" waar een kustenaar woont die de poppetjes makt uit onderdelen van oude auto's en machines. Iets verderop is een tuin waar een houtkunstenaar allerlei menshoge standbeelden van mannetjes en vrouwtjes heeft staan. We lopen een kilometer of 3 het dorpje uit langs de kant van de weg en komen dan bij het Baikal Museum. We betalen entree (320 roebel pp) en zien de geschiedenis van het ontstaan van het meer en het leven in en rond het meer. Er komen meer dan 300 rivieren uit in het Baikalmeer en maar 1 rivier gaat eruit: de Angara rivier richting Irkutsk. Aan het begin van die rivier staat in het water een steen: de shaman rock. Vroeger was deze veel hoger boven het water, voordat er verderop in de Angara een stuwdam met elektriciteitscentrale werd gebouwd. Nu is het water in het meer wat gestegen. We zien het aquarium waar continu water uit het meer van zo'n 300 meter diepte omhoog- en rondgepompt wordt. We zien de unieke vissen en schaaldieren die alleen in het Baikalmeer voorkomen. Er zwemmen zelfs twee Baikal zeehondjes! Dan gaan we naar een soort filmzaal waarin een onderzeebootje is nagebootst. Het heeft 7 raampjes waarachter een film wordt getoond en in het gebroken Engels wordt verteld wat we op de verschillende diepten in het meer tegenkomen. De diepste plek meet 1637 meter! Op de verdieping erboven kunnen we met microscopen de levende organismen uit het water bekijken. Daarboven zijn fototentoonstellingen ingericht en zien we onder meer hoe decennia geleden mensen met provisorische duikpakken in het meer gedoken hebben. Weer buiten lopen we het eind langs de waterkant weer terug richting Listvyanka. We komem uiteindelijk bij een restaurant waar we heerlijke Omul van de grill eten. Wr zitten ook een paar Fransen en Zwitsers. Zij hebben vandaag met een hoovercraft over het ijs gereden en zijn laaiend enthousiast. We bestellen nog een dessert: siberische pannekoekjes met cranberrysaus en pijnboompitjes. Zà-lig! We drinken een wodkaatje: Frank een met cederhout en ik met cranberries. Ook zeer de moeite waard!! Om half 9 gaan we weer naar onze B&B waar we even later heerlijk rustig en lang slapen!