Dag 1: cultuurshock - in 12 uur tijd naar hartje Moskou

6 april 2016 - Moskou, Rusland

Woensdag 6 april: om 7:00 uur vertrekken we uit de Dubbelstraat voor de eerste treinreis van ons avontuur. Onderweg komt Erik nog gezellig bij ons zitten. Het is een erg drukke ochtendspits en we zijn blij dat we op Schiphol kunnen uitstappen. Een paar uur later zitten we in ons vliegtuig en vliegt de KLM ons naar Moskou. Bizar dat je 2,5 uur later in zo'n andere wereld weer uitstapt, het lijkt bijna tijdreizen! De paspoortcontrole gaat vrij soepel. Na de verlossende stempels halen we de koffers en zien we onze gids Dmitri. Hij geeft ons de treintickets voor het russische gedeelte van de reis en brengt ons vervolgens door de drukke Moskouse avondspits naar Tverskaya, de belangrijkste verkeersader naar het centrum, van 2x vijf (!) banen. We stappen uit en John onze kennis die al 3 jaar voor zijn werk (Sabic) in Moskou woont, haalt ons op en brengt ons naar zijn prachtige appartement. Midden in het centrum en ontzettend ruim met twee grote slaapkamers en enorme badkamers. We frissen ons op en lopen de stad in, binnen 10 minuten zijn we op het imposante Rode Plein. We zien het eeuwige vuur voor de onbekende soldaat, het Kremlin en GUM: een enorm warenhuis waarin onder meer de allernieuwste en duurste BMW's staan uitgestald. We gaan tenslotte in een bierrestaurant zitten waar ze 500 verschillende bieten op de kaart hebben staan en bestellen een russische maaltijd met Borschsj (bietensoep) en pelmeni (deegkussentjes gevuld met bijv. paddenstoelen). Beide gerechten heerlijk gegarneerd met russische room (smetana) en verse dille. Tegen 11 uur lopen we weer terug naar het appartement, via een barretje "Moloko" waar we nog wat drankjes nemen. Om middernacht gaan we slapen. Moe en vol indrukken van deze gigantisch imponerende wereldstad!

1. Gerbert:
    7 april 2016
    Wat een mooie foto's van Moskou en van een zeer kapitalistische GUM. Je hebt vast wel veel plezier van je kennis van het Russisch! Een leuk systeem van communicatie als je een grote reis maakt.
  2. Annelies:
    7 april 2016
    Heel veel plezier toegewenst!!
  3. Gordon, Linda en Alicia:
    Prachtig!
  4. Annie Vrijhoef:
    7 april 2016
    Wat een leuk verslag, dat belooft nog wat !