Dag 2: heel Moskou centrum te voet in een olympisch tempo, wat een rijke stad!

7 april 2016 - Moskou, Rusland

Donderdag 7 april: opgestaan om half 9 en naar buiten voor een ontbijtje. Eerst langs John's supermarkt waar het vaak vergeven is van de toeristen (Chinese toeristen zijn "grasshoppers" volgens John). Het is een prachtige winkel die al meer dan 100 jaar oud is. Het ontbijtje in de ruimte ernaast is net als het interieur erg eenvoudig. Een boterham met omelet zijn 2 sneden niet-vers brood en een omelet, druipend van het vet. We lopen de metro in en kopen 4 tweerittenkaarten voor 400 roebel (ongeveer€5,-). We rijden naar het station van Plaza Revolution, met prachtige bronzen beelden. We komen de metro uit vlakbij het Rode Plein, helaas regent het. We lopen naar het Aleksanderpark om kaarten voor het Kremlin te kopen. Het goede nieuws is: er staan geen rijen voor de kassa. Het slechte nieuws: donderdags gesloten... We lopen een stukje richting de Moskva rivier naar een enorme kerk. De kathedraal van Christus de redder is enorm indrukwekkend, de grootste van Moskou. En het meest frappante is: hij is nog maar 20 jaar oud! Op deze plaats stond een exact gelijkende kathedraal, die is afgebroken in de soviettijd en in plaats daarvan was er een zwembad gebouwd. Eind 20e eeuw is de kathedral van nul af aan opnieuw opgebouwd, met muur- en plafondschilderingen, marmeren mozaïekvloeren, houtwerk en ikonen, prachtig. Weer buiten lopen we op de voetgangersbrug over de Moskva. Aan de overkant zien we Krasnaja Oktjabr (Red October) voorheen de belangrijkste chocoladefabriek van Moskou, nu een hip uitgaanscentrum. Ernaast op een eilandje in de rivier een groot standbeeld van Peter de Grote en zijn schip. We lopen nu richting het Pushkin museum, waar we pas over 20 minuten naar binnen mogen. Dan maar naar een koffiebarretje waar ze overheerlijke taarten hebben! Bij de tweede poging mogrn we wel naar binnen in het museum. We zien ontzettend veel replica's van standbeelden maar ook veel originele schilderijen. Er is een tijdelijke expositie van Cranach. Dit is een collectie schilderijen die deels door de socvet unie in WOII naar rusland is gehaald en deels uit allerlei europese musea nu voor het eerst bijeen is gebracht. Ook is er een zaal ingericht met een tentoonstelling van nederlandse fotograaf Erwin Olaf. Na het museum lopen we terug naar het appartement van John. Uiteindelijk hebbennwe dan al 12 kilometer gelopen, in John's moordend tempo! We frissen weer even op, schrijven de blog en gaan dan weer naar buiten voor een maaltijd. We dineren in een georgisch restaurant "Chinkalnaja", tevens de naam van de deegzakjes met pittige vulling en bouillon. We bestellen allerlei lekkere hapjes en drinken een typisch georgische frisdrank: knalgroen met dragon erin. Erg lekker, net als het brood dat in een ruit is gevouwen en gevuld met kaas met een ei erop. En de rode wijn smaakte trouwens ook prima! Voor 3 personen waren we 5000 roebel kwijt inclusief fooi, zo'n €62, waarvan de wijn veruit het duurste was (een hele fles kostte ons €26!). We nemen nog een biertje in de "Tap & Barrel" een echte ierse pub met zelfs Leffe van de tap. Ik neem een armeense konjak "Ararat" die me nog net zo lekker smaakt als 20 jaar geleden.  Thuisgekomen vallen we na het uploaden van de blog heerlijk in slaap!

Belangrijke aantekening uit de pub: